Tutorial for Beginner

Cikgu aku cakap dev android ni easier than java programming. android pon java juga kn..tapi bole la follow dan paham sikit2.

Nak dev android ni macam software yang bole guna. Antaranya Eclipse. Eclipse ni pulak banyak version. pilihlah yang aman berkenan. yang penting ada IDE. yang aku guna ni Eclipse Juno

Semua pon dah maklumkan? bahawasanya eclipse ni tak perlu install, just copy satu file eclipse ni kat hampa punya local disk. suka hati lah C ke D ke..nak buad partition baru pon tak pa.

Seterusnya benda yang juga penting sebelum dev android ni, lappy / PC seharusnya ada softawe java. bole download kat SINI.

Next, kita ada beberapa cara nak run app yang kita dh buad iaitu pada emulator dan real device.
Emulator ni agak berat dan ambik masa nak loading. Real device mean handphone/tablet korang lah.
kelebihan dia, kita bole tengok direct hasilnya. Akan tetapi nak run kat real divice ni ada beberapa cara. Bukan bole run cemtu je. Kena download software untuk buad connection antara divice denagn lappy hampa lah. Caranya?

Download link INI (tapi yang guna Lenovo je lah ) ataupun bole root terus device hampa tu.Guna yang INI (yang ni mungkin sesuai untuk semua device android. Cubalah ! :)

Ok let started !




Yang perlu diberi penekanan adalah pakage name tu. suka hati lah nak tulis apa pon. yang penting mesti ada 3 dot. benda ni bukan jadi masalah besar sangat pon kalau tak tukar. mungkin bila app hampa dah siap dan hampa nk upload kat google play jadi masalah sebab pihak google tak bole terima. Antara sebabnya mungkin pakage name tu dah ada orang pernah pakai. selesai yang tu just next je. selalunya bila kita create, eclipse akan provide yang default. So kalaw tak taw nak ubah, better biar je yang default.


yang ni pulak. icon yang akan hampa guna untuk app hampa. Tak mau isi sekarng pon tak..sebab still bole edit dimasa hadapan. :P. Ok selesai ja yang tu terus next until finished.



Ini adalah bahagian random untuk design part. sila ubah api version kepada 19 yer. tengok yang ada pic android kale hijau tu (yang aku dah bulat dengan kale merah tu). yang warna oren tu pulak adalah saiz paparan yang akan kita gunakan. ikutlah kita built app ni untuk tab/phone. pandai2 lah explore sendiri.

Bahagian java tu pulak tempat untuk kita buad operation a.k.a coding !. Oke setakat ni je kot bahagian untuk beginner. Adayang tak paham tu sila la tanya. Yang aku taw , aku jawab lah yer. maklumlah aku pon beginner jugak :P

Ok bye, Assalamualaikum.