MIT App Inventor 2

Assalamuaikum semua warga blogger..

hampir cukup 2 minggu aku berkhusus dekat kismec ni ( formal tak ayat aku..haha)
tak pal lah yang tu tak penting..tapi rini aku nak cerita sikit pasai MIT App inventor ni.
Hampa semua taw dak apa benda tu?
Application ni salah satu platfrom untuk built aplikasi telefon yang guna operating system jenis Android. Android tu macam mana? ( p tanya budak tadika)
ok ok..stop merapu...
sebelum ni aku penah buad juga app dekat android..tapi guna Eclipse IDE..cara ni agak susah la sebab 99% pakai coding and kena taip sendiri.
MIT App inventor ni memang sesuai untuk beginner a.k.a junior programmer untuk start built app sendiri. sekta yang aku guna ni 90% jugak la pakai GUI ( graphic user interface) a.k.a drag n suitable..mudah la sebab tak perlu coding. MIT App inventor ni juga lagi mudah sebab boleh run direct dekat telefon. nak adjust dia punya size , screen, icon dan sebagainya pon lagi mudah. macam dulu aku pkai Eclipse IDE memang kena setting macam2 untuk membolehkan app yang aku buad tu run dekat telefon..hampir@ format la..tapi tak taw la mungkin sebab talifon aku ni murah ka apa..hahah
MIT App inventor ni jugak ada banyak version..yang aku try guna ni yang kedua.. cara nak guna sama ja macam yang version lain2 cuma kenai pandai mix and match..tutorial yang ada kat youtube kebanyakan pakai yang version lama. So susah sikit la nak follow..kesabaran tak diperlukan yer..susah sikit ja.. MIT App inventor ni jugak ada yang online dan Offline..yang aku guna ni online punya,. Offilne pon sama ja..guna ada beberapa step la cara nak install dia..

oklah sekian saja setakat ni..nanti aku try upload Pic bagi hampa tengok :)